Pankek Avrupa Krep Tarifi Nasıl Yapılır

Pankek batı mutfağının vazgeçilmez kahvaltılıklarından biridir. Pankek bizim mutfağımızdaki krepin biraz kalınıdır aslında.Zeytin ezmesi penir çikolata bal ve meyvelide hazırlanır.Damak zevkiniz bu gün hangisini isterse onu yapın :) Hazırlanması ve pişirmesi kolay olduğu için bana göre tercih sebebi.Özellikle hamur işlerine olan düşkünlüğüm ayrı bir tercih sebebi...
Konuyu uzatmadan malzemeler ve hazırlanışı ardından da pişirme ve servis önerilerini vereyim.


Malzemeler ve hazırlanışa geçmeden önce Pankek ile sevdiklerinize güzel ve özel bir kahvaltı hazırlayarak gönüllerini kazanabilirsiniz.Özellikle beyler bir pazar sabahı kalkıp eşinize ve çocuklarınıza hazırlayacağınız pankekli bir kahvaltı gönüllerdeki tahtınızı sağlamlaştırmakla kalmayıp, aile bağlarınıda geliştirecektir.

MALZEMELER
2 adet yumurta
3 yemek kaşığı toz şeker
1,5 su bardağı un
1 su bardağı süt veya kefir
1 yemek kaşığı ayçiçek yağı
1/4 çay kaşığı tuzk
1 çay kaşığı vanilya
1 paket kabartma tozu

Bir çatal ya da plastik bir çırpıcı yardımıyla un pütürleri gidene kadar, yavaşça karıştırmaya özen gösterin. Aksi takdirde hamur sertleşecektir. Krep tavasını yağladıktan sonra fazla yağını kağıt peçete yardımıyla alın.


HAZIRLANIŞI
Elenmiş un ve vanilyayı, karıştırma kabına alın. Sırasıyla; toz şeker, tuz, 
süt, ayçiçek yağı ve yumurtaları ekleyin.

Tüm malzemeyi, pürüzsüz bir hal alana kadar çırpın.

İlk pankeki pişirmek için; krep tavasını ayçiçek yağı ile yağlayın. 
Kızdırdığınız tavaya küçük bir kepçe ya da bir kahve fincanı kadar 
pankek harcını aktarın.

Ocağın altını kısın. Pankeki, üzeri göz göz olana kadar pişirin. 
Bir spatula yardımıyla çevirdiğiniz pankekin diğer tarafını da 
aynı şekilde pişirin.

Krep tavasını arada yağlayarak pankek harcı bitene kadar aynı işlemi tekrarlayın.

Servis tabağına aldığınız pankeklerin üzerine bal gezdirin. 
Ilık olarak servis edin, sevdiklerinizle paylaşın.
Peynir zeytin ezmesi, çikolata, reçeller, meyveler 
ilave ederek zevkinize uygun servis edebilirsiniz.

Pankek için hazırlanmış şekilli tavaları kullanarakta pişirirebilir ve görsel sunumu artırabilirsiniz.




Krep Tarifi Kolay ve Pratik Tarifi Nasıl Yapılır

Hepimizin severek yediği çocukların bayıldığı krep.Evet bildiğiniz krep.Bildiğinize göre yapalım uzatmayalım :)


MALZEMELER
2 adet yumurta
1 su bardağı süt
1/2 su bardağı su
1 yemek kaşığı zeytinyağı
6 yemek kaşığı un
1/2 çay kaşığı tuz
>



HAZIRLANIŞI
Krep hamurunu hazırlamak için; yumurtaları 
derin bir karıştırma kabına alın.

Su, süt, zeytinyağı ve elenmiş unu ekledikten sonra tüm malzemeyi bir çırpıcı 
yardımıyla pürüzsüz bir kıvam alana kadar karıştırın.

Krep hamurunu 5 dakika kadar dinlendirin. Yanmaz yapışmaz tabanlı tavayı, 
ayçiçek yağı ile yağladıktan sonra kağıt havlu yardımıyla yağın fazlasını alın.

Küçük bir kepçe kadar aldığınız krep hamurunu tavaya aktarın ve hızlı bir şekilde tavayı 
hareket ettirip hamurun eşit olarak yayılmasını sağlayın.

Üzerleri benek benek olacak olan incecik krepleri, ters yüz edip her iki tarafını 1’er 
dakika kadar pişirin.

Tavayı aralarda kağıt havlu ile yağlayıp, aynı işlemi tüm krepler için uygulayın. 
Pişen krepleri geniş bir servis tabağına alın, 
soğumamaları için üzerlerini bir kapakla örtün.

Arzu ettiğiniz kahvaltılık ve peynir çeşitleri eşliğinde 
sevdiklerinizle sıcağı sıcağına paylaşın.

Milföy Tatlısı Reçelli Tarifi Nasıl Yapılır

En kolay en basit en çabuk güzel ve görsel bir lezzet şöleni. 10 dk. hazırla 20 dk. pişir ve bitti.Evet bu tarifle ister sabah kahvaltıya ister 10 çayına yada akşam üstü balkon keyfine keyif katın. Milföyle yapılacak o kadar çok tarif varki seçmek zor. Tatlı sevenler için hazırlaması kolay bir tarif.
Yok ben biraz uğraşırım derseniz değişik şekillerle farklı görseller ortaya koyabilirsiniz. Tercih sizin.

MALZEMELER
6 adet milföy
1/2 su bardağı kaysı reçeli
1/2 su bardağı karadut reçeli
pudra şekeri


HAZIRLANIŞI
Derin dondurucuda beklettiğiniz milföy hamurlarını oda ısısında çözdürün.

Kare hamurları keskin bir pizza kesici yardımıyla uzun ince şeritler halinde 
beş eşit parçaya ayırın.

Çilek ve vişne gibi arzu ettiğiniz taneli reçelleri bir yumurta fırçası 
yardımıyla hamur parçalarının üzerine sürüp rulo şeklinde sarın.

Yağlı kağıt serili fırın tepsisine aralıklı olarak yerleştirdiğiniz reçelli 
milföyleri, önceden ısıtılmış 180 derece fırında 15-20 dakika kadar pişirin.

Hamurların üzeri hafif kızarıp reçeller erimeye başladığında çıtır tatlıları 
fırından çıkartın. Arzuya göre pudra şekeri ilavesiyle ılık olarak servis edin.



Cheesecake Tarifi Üç Malzemeli Tarifi Nasıl Yapılır

Cheescake severler için hızlı ve kolay Cheescake yapalım mı? Hemde 3 malzeme ile nasılmı? Acele etmeyin yazımı okumayı bitirmeden cheesecake hazır olacak :)
Biraz vakit harcayarak farklı görsel sunumlar ortaya çıkarabilirsiniz. Kullanacağınız kalıplar bu konuda sizlere yardımcı olacaktır.
Sufle yumuşaklığında, pamuk gibi kabaran bir cheescake yapıyoruz.
Tarifi okurken fırını ısıtın... hazır beklesin.



MALZEMELER
3 adet yumurta
120 gram beyaz çikolata
120 gram labne peyniri
Servisi için:
1 yemek kaşığı pudra şekeri (arzuya göre)

Çikolata kahve veya diğer soslarla değişik sunumlar hazırlayabilirsiniz.




HAZIRLANIŞI
Küçük parçalara ayırdıktan sonra cam bir kaseye aldığınız beyaz çikolata küplerini, 
kaynar su dolu bir tencere üzerine oturtup benmari usulü eritin 
(Kaynar su dolu tencere bu aşamada ocak üzerinde olmasın).

Kaynar suyun eriyen çikolataya gelmemesine ve cam kasenin direkt olarak kaynar suya 
değmemesine dikkat ederek karıştırın.

Yumurtaların sarı ve beyaz kısımlarını dikkatli bir şekilde ayrı ayrı kaplara ayırın.

Yumurta beyazlarını mikser yardımıyla, yüksek devirde köpük köpük olup katı bir kıvam 
alana kadar çırpın.

Benmari usulü erittiğiniz beyaz çikolataya suyunu süzdürdüğünüz labne peynirini katıp 
bir spatula yardımıyla karıştırın. Ayrı bir kenarda bekleyen yumurta sarılarını ilave 
edip karıştırma işlemini sürdürün.

Katı bir kıvam alan çırpılmış yumurta beyazlarını, beyaz çikolatalı cheesecake 
karışımına üç aşamada azar azar ekleyip bir spatula yardımıyla alttan üste doğru 
karıştırın. Cheesecake karışımını tamamlayın.

Yuvarlak ve ısıya dayanıklı cam bir fırın kabına yağlı kağıt serip hazırladığınız 
cheesecake karışımını dökün. Yüzeye çıkan kabarcıkların gitmesi için kalıbı bir iki 
kez mutfak tezgahına vurun.

Geniş bir fırın tepsisine iki parmak kalınlığında sıcak su döküp ısıya dayanıklı, 
cam kalıbı üzerine oturtun.

İlk olarak önceden ısıtılmış 170 derece fırında 15 dakika, ardından 160 derece fırında 
15 dakika daha pişirin. 
Cheesecake’i, fırın ısısını kapatıp kapağını açmadığınız fırında, kendi sıcaklığında 
15 dakika daha dinlendirin.

Mümkünse bir ızgara teli üzerine aldığınız keki oda sıcaklığında tamamen soğutun. 
Kalıbından dikkatli bir şekilde çıkardığınız cheesecake’i üzerine pudra şekeri eleyip 
dilimledikten sonra sevdiklerinizle paylaşın.

Temel Arama Kurtarma Vize Final Soruları

TEMEL ARAMA KURTARMA
2015-2016 öğretim yılı İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (AUZEF) Acil Yardım ve Afet Yönetimi (AYAY) Bölümü Temel Arama ve Kurtarma dersi için toparlanan vize-final sorularını sizler için hazırladım.Soruları düzenleyen arkadaşlara teşekkür ediyorum.

Uyarı ve bilgilendirme:Aşağıda yer alan sorular vize sorularıdır ve mümkün olduğunca kontrol edilmiştir.Ancak gözden kaçan cevaplar olabilir.Sorular sizleri sınava bir nebzede olsa hazırlayabilmek için yapılmıştır.Eğer yanlış işaretlenmiş bir soruya denk gelirseniz mail veya yorum ile bize ulaşınız.Sınava girmeden önce bir kez pdf yi okumanız sizin için yararlı olacaktır.





Afet çalışmalarında istenen en son şey Arama – Kurtarma çalışmalarıdır. Tüm enerjinin zarar azaltmaya yöneltilmesi ve problemin oluşmadan çözülmesi ülkemizi büyük bir can ve mal kaybından koruyacaktır. Ancak yine de gerçekleşebilecek herhangi bir olayın en kötüsünü göz önüne alıp acil müdahale için hazırlıklı olmak şarttır. Bu nedenle mahalle- köy- ilçe- il bazında Arama kurtarma eğitimlerinin ve tatbikatlarının farklı ölçeklerde yapılması ve toplumun sadece afetlere değil her türden kaybolmalara karşı da hazırlıklı olması gerekmektedir. Bu derste basit olarak Arama Kurtarma çalışmaları hakkında bilgi verilerek afetler ve afet dışı durumlarda kaybolan insanların aranıp bulunduktan sonra  sağlıklı bir şekilde güvenli bölgelere nasıl nakledilecekleri anlatılacaktır. Geleceğin  Afet yöneticisi olacak  olan siz sevgili öğrencilerimizin bu konuda yetkin bir konuma gelmeleri ise en büyük arzumuzdur.  
                                                                                          Yrd.Doç. Dr Yıldırım GÜNGÖR


1-BM müdahil olduğu operasyonlarda bölgeye varış ve ayrılış prosedürlerini işleten uluslar arası yardım kuruluşu hangisidir?
RDC

2-Tüm birimlerin aktif olarak harekete geçtiği aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Operasyon

3-Herhangi bir olayın afete dönüşmesi için aşa. Hangisinin gerçekleşmesi gerekir?
Mevcut yerel kaynakların yetersiz kalması gerekir

4-Öncü deprem tanımı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Öncü deprem tanımı sağlıklı bir yaklaşım değildir.

5-Türkiye'de gerek doğa gerekse deprem arama-kurtarma çalışmalarını ilk başlatan sivil toplum örgütü aşağıdakilerden hangisidir?
AKUT

6-Depremde arama kurtarma çalışmalarında çalışma alanının izole edilme nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Enkaz üzerine fazla yük binmesini ve enkaz üzerinde bekleyenlerin gereksiz müdahalelerini önlemektir.

7-Depremin odak noktası aşağıdakilerden hangisidir?
Kopmanın olduğu ve enerjinin ilk açığa çıktığı noktadır.

8-Arama kurtarma ekibinin gücü ekipteki en zayıf personelin gücü ile doğru orantılıdır. Cümlesi hangi teoriyi ifade eder.
Zayıf halka teorisi

9-Afetlerde koordinasyon eksikliği ne gibi sonuçlar doğurabilir?
Gereksiz yere zaman ve insan kaynağı israfı olur. Olayın boyutu büyüyebilir.

10-İzlanda’daki eyyafyallayöküll volkanının 2010 yılında faaliyete geçmesi bir afet midir?

11-AFAD doğrudan hangi kuruma bağlıdır?
Başbakanlık

12-Bir operasyonun başarılı olması için daha önce yapılmış planların gündeme gelmesi ve eldeki bilgiler ışığında mevcut durumun değerlendirilmesi aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
Planlama ve Strateji

13-Ortak stratejilerin geliştirilmesi durum ve ihtiyaç değerlendirmelerinin yapılması kaynakların harekete geçirilmesi ve Koordinasyon mekanizmalarının ve araçlarının yönetilmesi için çalışmalar yapan uluslararası kuruluşun ismi nedir?
OCHA

14-Kaybolan birini kurtarmak için ilk yapılması gereken aşağıdakilerden hangisidir?
Yerinin tespit edilmesi

15- Aşağıdakilerden hangisi depremin şiddeti kavramını ifade etmektedir?
Deprem Dalgalarının yüzeyde verdiği hasarın ölçüsüdür.

16-Afetlerde ve acil durumlarda olaydan etkilenen yerdeki saha seviyesindeki koordinasyonu yürütmek amacıyla kurulmuş u.a kuruluş aşd. Hangisi?
OSOCC

17-Depremlerde arama kurtarma çalışmalarının ilk saatlerinde hızlı bir şekilde enkaz altında kalanları bulmak için en etkili yöntem aşd. Hangisidir?
Enkazın yanında bulunan şahısların ihbarı

18-AFAD herhangi bir afet sırasına hangi seviye ve etki derecesinde uluslararası destek çağrısında bulunur?
4.seviye

19-Yeryuvarlağında sık sık deprem olmasının ana nedeni aşd.hangisidir?
Levhaların hareketi

20-Bir alışveriş merkezinde depreme yakalandığımızda nasıl hareket etmeliyiz?
Bir masa bulup altına girmeliyiz.


21-Afete dönüşebilecek olaylara hazırlanırken aşağıdakilerden hangisine ihtiyaç olmaz?
Olayın ne zaman gerçekleşeceğine

21-Afet ve acil durum yüksek kurulunun sekretaryasını aşağıdakilerden hangisi yürütür?
AFAD

22-Deprem sırasında yıkılan bir binada nasıl davranmalıyız?
Sağlam cisimlerin yanında cenin pozisyonunda yatmalıyız.

22-Can kaybı yaralanma yapısal ve yapısal olmayan fiziksel hasarlara yol açan beklenmedik olaylara ne ad verilir?
Acil durum

23-Deprem dalgalarının zeminlere göre davranışları göz önüne alındığında aşağıdakilerden hangisidir?
Deprem dalgaları sağlam zeminlerde küçülür kötü zeminlerde büyür.

24- aşağıdakilerden Hangisi AFAD teşkilat şeması içinde yer alan afetlere yönelik daire başkanlığıdır*
Planlama ve zarar azaltma dairesi başkanlığı

25-Depremden korunmanın mantıklı yolu aşağıdakilerden hangisidir?


26-Depremin büyüklüğü aşağıda verilen hangi birim ile ifade edilmektedir?
Richter

27-Yeryuvarı üzerindeki depremlerin en çok görüldüğü yerler aşd. Hangisidir?
Levha sınırlarıdır.

28-Türkiye'nin birçok ilinde 2015 yılında elektriğin birkaç saat kesilmesi afet midir?
Afetti çünkü ciddi olumsuzluklar yaşandı ve çaresiz kalındı.

29-Deprem arama ve kurtarma çalışmalarında enkaz raporlarının amacı aşd. Hangisidir?
Enkaz raporları arama ve kurtarmanın sağlıklı yapılması için hazırlanan rapordur ve binanın yıkılma açısından enkaz altında kalan kişilerin tahminine kadar her şeyi içerir.

30- aşağıdakilerden hangisi bir rama kurtarma personelinde olması gereken özelliklerden biri değildir?
Mutlak itaati kabul etmemesi

31-Afet ülkesi ile uluslararası yardım kuruluşları arasında iş birliği koordinasyon ve bilgi yönetimi için platform oluşturacak çalışmalar yapan u.arası yardım kuruluşu hangisidir?
OSOCC

32- Aşağıdakilerden hangisi önlem kavramı içinde değerlendirilebilir?
Afet gerçekleşmeden etkileri en aza indirme çalışmalarıdır.

33-Ülkemizde meydana gelen afetin seviyesini ve derecelendirilmesini yapmak için hangi kurumun yetki alanı içindedir?
AFAD

34-Birleşmiş milletler İNSARAG tarafından sınıflandırılmış ekip veya ekipler aşağıdakilerden hangisidir?
AFAD-AKUT

35-Yapısal hasar kavramı aşağıdakilerden hangisinde tanımlanmıştır?
Yıkılan binanın yapı elemanlarının verdiği hasardır.

36-İlk ulusal ve uluslararası afet operasyonlarına katılan üniversite arama-kurtarma ekibi hangisi?
İst.üniv. doğal afetler arama ve kurtarma ekibi(isüdak)

37-Türkiye'de her türden olayın afete dönüşmesinin ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan

38-Artçı depremin tanımı hangisidir?
Ana depremden sonra oluşur ve ana depremden daha küçüktür.

39-29.05.2009 tarihinde kurulan ve görevleri arasında afet öncesi ve sonrası yapılması gereken tüm çabaların bulunduğu Türkiye de afete yol açsın veya açmasın tüm olayların tek yetkilisi olan kamu kurumu aşd. Hangisidir?
AFAD

40- aşağıdakilerden hangisi arama-kurtarma çalışmalarında emniyet anlayışını ifade eder?
Öncelik önce kurtarmacını sonra yardımcılarının sonrada yaralının emniyetidir.

41- aşağıdakilerden hangisi iyileştirmeyi tanımlar?

Afet sonrasında yaşamın normale dönmesi için yapılan çalışmalar.

42-Afet sırasında ekiplerin kamp yerlerinin belirlenmesinde aşağıdakilerden hangisi uygulanır?
Kamp yeri yola yakın ama afet merkezinden biraz uzak olmalıdır

43-Deprem kurtarma çalışmalarında fiziksel temas sağlandıktan sonra yaralı neden agresif davranmaya başlar?
Hemen çıkarılacağını sandığı için

44-Arama kurtarmanın yapı taşları aşağıdakilerden hangi seçenekte verilmiştir?
Yer tespiti-ulaşma-ilk yardım ve sabitleme-nakil

45- Aşağıdakilerden hangisi müdahaleyi tanımlar?
Afet sırasındaki yardım ve arama-kurtarma çalışmaları

46-Afetlerde hizmet önceliği sırası aşağıdakilerden seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Güvenlik-itfaiye-sağlık hizmetleri-arama kurtarma

47-Tüm birimlerin aktif olarak harekete geçtiği aşama aşd. Hangisidir?

Operasyon

48- aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Sadece k.anadolu fayının geçtiği yerlerde büyük deprem riski vardır

49-Afet sırasında arama kurtarma ekiplerinin çalışma-dinlenme düzeni nasıl olmalıdır?
Tüm ekipler vardiya sistemine göre çalışmalı ve sırası gelen ekip kamp yerinde sessiz bir ortamda dinlenmelidir.

50-Ülkemizde bir ilde ortaya çıkan acil durumu yönetme yetkisi hangi kuruma aittir?
İl AFAD

51-Bir bölgede heyelan riskini ortadan kaldırmak için yapılan ağaçlandırma planlaması yönetimin hangi aşamasına girer?
Önlem

52-Afet ve acil durum yüksek kurulunun başkanlığını aşağıdakilerden hangisi yürütür?
Başbakan veya başbakanın görevlendirdiği yardımcısı

53-AFAD tarafından organize edilen ulusal afet ve acil durum müdahale çalışmaları kaç seviyede ve etki derecesinde yürütülmektedir?
4

54-Enkaz altındaki kişiyle fiziksel temas sağlandığında ilk olarak ne yapılmalıdır?

Crash sendromunu önlemek için hemen serum takılmalıdır.

55-Deprem arama kurtarma çalışmalarında ilk olarak hangi ekipler çalışmaya başlamalıdır?
Arama ekipleri

56-Depremin oluşum mekanizmaları hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Depremin büyüklüğü ve yerini yaklaşık olarak bilebiliriz ama zamanını bilemeyiz.

57-Arama kurtarma özellikle koordinasyonu düzenlemek bu konuda standartlar geliştirmek ve dünyada bu sisteme girmek isteyen tüm ekiplerin bu standartları taşıması için çalışma yapan u.arası kuruluş hangisidir?
UNDAC

58-Deprem arama-kurtarma çalışmalarında saha triyajını aşağıdakilerden etmektedir.
Önce yıkımların olduğu bölgeyi sonrada çalışılacak enkazları saptamak için yapılır.

59-Kayıp birine ulaşıldığında ilk olarak ne yapılmalıdır?
Kurtarma ekibine haber verip onların gelmesini bekleriz

60-Yapısal olmaya hasar kavramı aşağıdakilerden hangisinde tanımlanmıştır?
Vitrinlerin düşerek verdiği hasar

61-Deprem arama kurtarma çalışmalarında güvenli bir çalışma yapmak için ilk olarak ne yapılmalıdır
Arama kurtarma ekibinin emniyeti ve kaçış yolları planlanmalıdır.

62 –Bir bölgede afet riskini azaltmak için yapılan planların ardından uygulamaya konulan eğitim tatbikat vb. çalışmalar afet yönetiminin hangi aşamasında yapılır?
Hazırlık

63-Deprem sırasında yıkılan binada nasıl davranmalıyız?
Sağlam cisimlerin yanına cenin pozisyonunda yatmalıyız.

64-Türkiye bir afet ülkesi midir?
Evet bir afet ülkesidir.


Dünyayı Etkileyen Önemli Afetler ve Alınan Dersler Vize Final Soruları

DÜNYAYI ETKİLEYEN ÖNEMLİ AFEETLER VE ALINAN DERSLER

2015-2016 İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (AUZEF) Acil Yardım ve Afet Yönetimi (AYAY) Bölümü Dünyayı Etkileyen Önemli Afetler ve Alınan Dersler dersi için toparlanan vize-final sorularını sizler için hazırladım.Soruları düzenleyen arkadaşlara teşekkür ediyorum.

Uyarı ve bilgilendirme:Aşağıda yer alan sorular vize sorularıdır ve mümkün olduğunca kontrol edilmiştir.Ancak gözden kaçan cevaplar olabilir.Sorular sizleri sınava bir nebzede olsa hazırlayabilmek için yapılmıştır.Eğer yanlış işaretlenmiş bir soruya denk gelirseniz mail veya yorum ile bize ulaşınız.Sınava girmeden önce bir kez pdf yi okumanız sizin için yararlı olacaktır.




Dünya, oluşumundan itibaren, bugün "afet" olarak tanımladığımız birçok olay yaşamıştır. Bu olayların çok büyük bir çoğunluğu, 4.6 milyar yıllık jeolojik tarih içinde önemsiz kalmışsa da, bazı olaylar öylesine etkili olmuştur ki hem insan yaşamından önce hem de insan yaşamından sonra dünya üzerinde çok büyük izler bırakmıştır. Bugün jeologlar, söz konusu izleri değerlendirerek bunları "toplu yok oluş" dönemleri olarak kaydetmektedirler. Dünya tarihinin ilk dönemlerinde meydana gelen meteor yağmurları ve büyük çarpışmalar, küresel buzul dönemleri ve atmosferdeki ani karbon artışları, gerçek birer doğa kaynaklı afet olarak tanımlanabilir. İnsanın yerleşik yaşama geçmesi ve tarım toplumu halinde topluluklar olarak bir uygarlık oluşturmaya başlaması, aynı zamanda doğaya müdahale döneminin de başlaması olarak kabul edilebilir. Ekim-dikim, toprağın sürülmesi, ormanların tarım amaçlı hızla yok edilmesi, su tutma ve iletim yapıları inşa etme, toplu yaşama uygun yerleşkelerin oluşturulmaya başlanması, insanın doğaya müdahalesinin bazı örnekleridir. Doğal drenaj koşulları değiştiğinde, yeryüzünün doğal dengelenme süreçleri de değişmekte ve uzun süreçlere yayılmış olan hidrosfer-biyosfer dengeleşimi bazen ani olaylar ile kesilerek olağan süreçlerin dışına çıkan katastrofik olaylara dönüşebilmektedir. Bu açıdan bakıldığında, aslında doğal olan bu tür jeolojik olaylarının "afet"e dönüşmesinin altında, çoğunlukla insanoğlunun yanlış yerleşim politikaları ve yanlış uygulamaları yatmaktadır. Dünya üzerinde yaşanan afetlerin sayısının son yüzyılda önemli oranda artması ile insan nüfusunun artışı arasında önemli bir ilişki vardır.
                                                                               Yrd. Doç. Dr. Yıldırım Güngör
                                                                                              Dr.Yayha Çiftçi 

1. Sel ve su baskınlarının ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A. Ani yağışlar
B. Aşırı yağışlar
C. Kuraklık
D. Küresel ısınma
E. Çarpık kentleşme nedeniyle meydana gelen yüzeysel akışlar

2. Aşağıdakilerden hangisi volkanik faaliyetlerin avantajlarındandır?
A. Lav akıntıları
B. Deprem
C. Tsunami
D. Hortum
E. Tarım

3. Aşağıdakilerden hangisinde buzul yoktur?
A. Aladağlar
B. Karacadağ
C. Ağrı
D. Cilo dağları
E. Süphan

4. Buzullaşma dönemlerinde canlı yaşamı nasıl etkilenmiştir?
A. Birçok canlı türü yok olmuştur
B. Buzullarda canlı yaşamadığı için etkilenme olmamıştır
C. Canlıların tümü uyum sağlamıştır
D. Buzulların canlı yaşamına etkisi yoktur
E. Çok az etkilenmiştir

5. Laki volkanik sisteminde 1783 yılında başlayan püskürme sadece İzlanda’yı etkilememiştir. Püskürme,Nil Nehri’ndeki su seviyesinin düşmesine neden olmuş ve birçok insan yaşamını kaybetmiştir. Bilim insanları, o yıllarda Afrika’da yaşanan kuraklığa Laki volkanının sebep olduğunu ispat etmişlerdir.
Yukarıda bahsedilen olay ile ilgili olarak aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yanlıştır?

A. Volkanik aktiviteler çok zararlı değildir
B. Volkanik aktiviteler, sadece ait oldukları coğrafyayı etkilerler
C. Volkanik aktiviteler, aktivitenin büyüklüğüne göre tüm Dünya’yı etkileyebilir
D. Volkanik aktiviteler, her zaman yararlı aktivitelerdir
E. Volkanik aktivitelerin verdiği zararlar abartılı olarak anlatılır

6. Tsunami ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A. Tsunamiler, kıyılara asla zarar vermezler. Zararlar iç kesimlerde olur
B. En büyük zarar, dalga yüksekliği en fazla olan tsunamilerde görülür
C. En büyük zararı yüksek dalgalar değil dalgaların kıyıya çarpma hızı veririr
D. Tsunamiler, en büyük zararı açık denizlerdeki gemilere verirler
E. Tsunamiler, kıyıdaki beton binaları bile yıkabilirler

7. Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A. Çığ bir doğal afettir
B. Doğa olayları aslında afet değildir. İnsan uygulamaları afete dönüştürür
C. Tüm doğa olayları afettir
D. Sel bir doğal afettir
E. Kar yağışı bir doğal afettir

8. Kütle hareketlerinin en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisi değildir?
A. Yamaçların ağaçlandırılması
B. Zemin su içeriğinin artması
C. Yamaç duyarlılığının bozulması
D. Yer çekimi
E. Yamaçlara inşaat yapılması

9. Dünya üzerinde en çok ölüme yol açan kaydedilmiş tsunami olayı aşağıdakilerden hangisidir?
A. 1868 Kuzey Çin Tsunamisi
B. 1999 Gölcük Tsunamisi
C. 2004 Hint Okyanusu Tsunamisi
D. 1894 İstanbul Tsunamisi
E. 1868 Java Denizi Tsunamisi

10. Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde de görülmeye başlayan bir doğa olayıdır?
A. Tornado
B. Soğuk su akıntıları
C. Sıcak su akıntıları
D. Hortum
E. Kasırga

11. Tarihte görülen en trajik volkanik patlamalar aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A. Nemrut-Süphan-Ağrı
B. Kamçatka-Vezüv-Etna
C. Etna-Vezüv-Tambora
D. Kula-Afyon-Uludağ
E. Santorini-Vezüv-Tambora

12. Çapı 1,5 km olan bir meteorun ortalama olarak kaç yılda bir Dünya’ya çarpma olasılığı vardır?
A. 500 bin yılda bir
B. 150.00 yılda bir
C. 1 milyon yılda bir
D. 5 milyon yılda bir
E. 500 yılda bir

13. Türkiye’de 1999 yılında yaşanan Gölcük merkezli depremden nasıl bir ders çıkarılmıştır?
A. Önemli dersler çıkarıldı ama uygulamaya gidilemedi
B. Depremden korunmanın mümkün olmadığı görüldü
C. Bir ders çıkarılmadı. Aksilikler aynen devam ediyor
D. Doğal gaz hatları yenilendi
E. Afet yönetimi sistemi oluşturularak ağır da olsa zarar azaltma çalışmaları başlatıldı

14. Gölcük’te 17 Ağustos 1999 tarihinde meydana gelen 7.4 büyüklüğündeki depremden toplum olarak çıkardığımız en önemli ders aşağıdakilerden hangisidir?
A. Deprem sırasında binaların yıkılması tamamen depremin suçudur
B. Ne yapılırsa yapılsın depremden zarar görmeden kurtulmak imkansızdır
C. Binaların yıkılmasından deprem değil, yanlış zemine yanlış bina yapanlar sorumludur
D. Depremler çok tehlikeli doğa olaylarıdır
E. En sağlam binalar bile depremde yıkılabilir

15. Japonya’da 1995 yılında Kobe kentinde meydana gelen depremden nasıl bir ders çıkarıldı?
A. Bir ders çıkarılmadı, her şey eskisi gibi devam etti
B. Su boruları değiştirildi
C. Alarm sistemleri yenilendi
D. Bu deprem milat kabul edilerek çalışmalara başlandı ve kısa bir süre içinde depremden zarar görmez hale gelindi
E. Elektrik hatları yenilendi

16. Aladağlar’daki buzulların tamamen erimesi aşağıdaki hangi sonucu doğurabilir?
A. Aladağlar’da kuraklık meydana gelir
B. Sakarya Ovası, kuraklığın pençesine düşer
C. Çukurova’da ciddi bir kuraklık baş gösterebilir
D. İklimde değişiklik olur
E. Gediz Ovası kurur

17. Tsunami dalgalarının en çok zarar verdiği bölge aşağıdakilerden hangisidir?
A. Beton binaların üst katları
B. Kıyı ve kıyıya yakın olan bölgeler
C. Tsunami dalgalarının çıktığı nokta
D. Açık deniz
E. Tepelerin zirveleri

18. Akdeniz ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A. Akdeniz, Messiniyen döneminde çok alçalmıştır
B. Akdeniz, Messiniyen döneminde büyük sellere neden olmuştur
C. Akdeniz, Messiniyen döneminde tamamen kurumuştur
D. Akdeniz, Messiniyen döneminde epey alçalmıştır
E. Akdeniz’de Messiniyen döneminde büyük hortumlar meydana gelmiştir

19. Aşağıdakilerden hangisi acil bir durumun afete dönüşmesine neden olur?
A. Nükleer riskler
B. Heyelanlar
C. Dereler
D. Fay hatları
E. İnsan uygulamaları

20. Dünya’ya 10 km çapında bir meteor çarpmasının sonuçları aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A. Atmosfer kısa sürede küllerle kaplanacak ve Güneş görünmez olacaktır. Bu da iklimin kısa sürede değişmesine ve havanın soğumasına yol açacak, çok büyük depremler meydana gelecektir. Canlı yaşamı büyük ölçüde yok olacaktır
B. Küçük çaplı bir krater oluşacak ve çok fazla zarar olmayacaktır
C. Sadece birkaç büyük tsunami meydana gelecektir
D. Çarpışmanın olduğu yerde zarar olacak diğer bölgeler yaşamlarını aynen devam ettireceklerdir
E. Dağların yüksekliği değişecektir

21. Eski Mısırlıların Nil Nehri’nin taşkınlarından zarar görmek bir yana, bu taşkınlardan sonra gelen verimli toprakları kullanması aşağıdakilerden hangisine uymaktadır?
A. Nil Nehri’nin selleri zararlı değildir
B. Taşkın periyotlarını bilen Mısırlılar bunları kontrol ederek doğayla uyumlu yaşamayı başarmışlardır
C. Nil Nehri’nin taşkınları çok uzun bir süreye yayılır
D. Nil Nehri’nin taşkınları çok nadirdir. Bu nedenle insanlar kontrol edebilmişlerdir
E. Nil Nehri’nin taşkınları zararlı değildir

22. Volkanlardan çıkan kükürt dioksit gazının oranındaki ani artışlar aşağıdakilerden hangisine işarettir?
A. Volkanın küçülmeye başladığına
B. Volkanın sakinleştiğine
C. Volkanın patlama riski bulunduğuna
D. Volkandan çıkan gazların riski olmadığına
E. Volkanın büyümeye başladığına

23. Aşağıdakilerden hangisi insanlar kaynaklı olup afete yol açacak uygulamalardandır?
A. Yol inşaatları
B. Park ve bahçe inşaatları
C. Yanlış yerleşim politikaları
D. Spor salonu inşaatları
E. Köprü inşaatları

24. Dünya’nın dönüşünün yavaş yavaş durması ne tür değişikliklere yol açacaktır?
A. Yeni denizler oluşacaktır
B. Tüm denizler yüzülecek hale gelecektir
C. İklimler her yerde aynı olacaktır
D. Dünya çok ve çok sıcak, karanlık ve aydınlık diye iki bölüme ayrılacaktır
E. Durma yavaş olduğu için Dünya buna uyum sağlayacaktır

25. Aşağıdakilerden hangisi jeolojik kökenli bir olay değildir?
A. Deprem
B. Sis
C. Sel
D. Çamur akıntısı
E. Heyelan

26. Meteorlar ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A. Meteorlar, gaz yüklüdür
B. Meteorlar, Mars’tan gelmektedir
C. Meteorlar, Asteroid Kuşağı’nda yer alan gök cisimleridir
D. Meteorlar, Güneş’ten koparak dünyaya çarpmaktadır
E. Meteorlar, Ay’ın parçalanmasıyla oluşmuştur

27. Depremler ve volkanik hareketler ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
A. Depremler ve volkanların herhangi bir yerde meydana gelmesi tesadüftür
B. Depremler ve volkanlar, dünyanın her yerinde görülebilir
C. Depremler ve volkanlar, deniz kıyılarında görülebilir
D. Depremler ve volkanlar, okyanusların derinliklerinde görülebilir
E. Depremler ve volkanlar, çoğunlukla levha sınırlarında görülürler

28. Dünya’nın en büyük meteor çarpmasının günümüzde görebildiğimiz etkisi aşağıdakilerden hangisidir?
A. 150 km çapında bir krater oluşmuştur
B. 20 km çapında bir krater oluşmuştur
C. 400 km çapında bir krater oluşmuştur
D. 50 km çapında bir krater oluşmuştur
E. 5 km çapında bir krater oluşmuştur

29. Tsunami Japonca’da ne anlama gelmektedir?
A. Hızlı dalga
B. Sakin dalga
C. Liman dalgası
D. Korkunç dalga
E. Ölümcül dalga

30. Tsunami dalgalarının diğer dalgalardan farkı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A. Normal rüzgar dalgalarının hızı saatte yaklaşık 400 km iken tsunami dalgalarının hızı saatte yaklaşık 100 km dir
B. Normal rüzgar dalgalarının hızı saatte yaklaşık 50 km iken tsunami dalgalarının hızı saatte yaklaşık 100 km dir
C. Hiçbir farkı yoktur
D. Normal rüzgar dalgalarının hızı saatte yaklaşık 20 km iken tsunami dalgalarının hızı saatte yaklaşık 800 km dir
E. Normal rüzgar dalgalarının hızı saatte yaklaşık 200 km iken tsunami dalgalarının hızı saatte yaklaşık 400 km dir

31. Politik nedenlerle riskli alanların yerleşime açılması ve insanların önlem almak yerine daha çok olayın ne zaman olacağına odaklanması aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilebilir?
A. Acil durumlar insanlar yüzünden afete dönüşür
B. Acil durumlar yangınlar yüzünden afete dönüşür
C. Acil durumlar depremler yüzünden afete dönüşür
D. Acil durumlar seller yüzünden afete dönüşür
E. Acil durumlar her zaman afete dönüşür

32. Aşağıdakilerden hangisi gerçekten doğadan kaynaklanan bir afet olabilir?
A. Deprem
B. Meteor çarpması
C. Sel
D. Çığ
E. Heyelan

33. Günümüzden yaklaşık 3500 yıl önce gerçekleşen ve Minos uygarlığının yok olmasına neden olan Santorini patlamasından nasıl bir ders çıkarılmalıdır?
A. Ege’deki adalardan tümüne yerleşmekten kaçınmalıyız
B. Patlama ve tsunaminin bir daha olabileceğini göz önüne alarak yaşamımızı ona göre kurmalıyız.
C. Yaşamımızı bu tür gereksiz ayrıntılar üzerine kurmamalıyız
D. Santorini’den uzaklaşmalıyız
E. Volkan 3500 yıldır patlamadığına göre artık rahat nefes alabiliriz

34. Aşağıdaki olaylardan hangisinin bulunduğu bölgenin turizmine büyük katkısı vardır?
A. Nükleer sızıntı
B. Volkanik aktiviteler
C. Heyelan
D. Çamur akıntısı
E. Sel

35. Aşağıdakilerden hangisi bir volkan püskürmesi öncesinde gözle görülebilen bir işarettir? ***
A. Karbon dioksit artışı
B. Suların kimyasal değişmesi
C. Kükürt dioksit artışı
D. Depremler
E. Dağın farklı bölgelerinde görülen kabarmalar, deformasyonlar

36. İzlanda’daki Eyyafyallayökül volkanının geçen yıl faaliyete geçmesi bir afet midir?
A. Hayır değildir çünkü can kaybı olmadı
B. Evet afettir. Volkan patlamaları zaten afet sınıfındadır
C. Evet afettir çünkü sadece yerel kaynaklar değil Avrupa kaynakları da yetersiz kaldı
D. Hem can hem de mal kaybına neden olmadığı için afet değildir
E. Beklenmedik olmasına rağmen afet değildir

37. Aşağıdakilerden hangisi ilk yerleşik insanların yer seçimindeki tercihlerini etkilemiştir?
A. Manzaranın iyi olması
B. Geniş oyun alanlarının olması
C. Su kaynaklarına ve av kaynaklarına yakın olması
D. Evin taştan yapılmış olması
E. Evin güzel olması

38. Yer kabuğunda bulunan su, yer altı ve yer üstü olmak üzere iki farklı ortamda bulunur ve bu su sürekli bir çevrim halindedir. Bu çevrim bazen, atmosferik acil durumların ortaya çıkmasına ve bir kısmının da afete dönüşmesine neden olur.
Yukarıda bahsedilen olay aşağıdakilerden hangisidir?

A. Kayaç döngüsü
B. Ani yağışlar
C. Kütle hareketleri
D. Su döngüsü
E. Zemin sıvılaşması

39. Tsunami dalgalarının yola çıktığındaki hızı yaklaşık olarak saatte kaç km dir?
A. 100 km
B. 800 km
C. 600 km
D. 200 km
E. 400 km

40. Yer yüzeyine yakın bir mağma odasına kadar süzülen meteorik sular hızla ısınır, buharlaşır ve buldukları kırıklardan tekrar hızla yer yüzeyine çıkarlar.
Yukarıda verilen tanımda aşağıdaki kavramlardan hangisi anlatılmaktadır?

A. Dolin
B. Gayzer
C. Yüzey çatlağı
D. Maar
E. Obruk

41. Endonezya’daki Tambora volkanının günümüzden tam 200 yıl önce gerçekleşen patlamasında 92.000 kişi hayatını kaybetmiştir. Patlamanın etkileri kilometrelerce uzaklarda bile hissedilmiştir. Patlama sonucunda atmosfere karışan volkanik kül sıcaklığı düşürmüş, İngiltere’de Haziran ayında kar yağmasına sebep olmuştur. Bu nedenle o yıl kayıtlara yaz gelmeyen yıl olarak düşmüştür.
Yukarıda verilen cümleden aldığımız ders aşağıdakilerden hangisidir?

A. Volkanlardan lav akışı olur
B. Volkanlar, sadece can kaybına neden olmazlar kısa süreli iklim değişikliklerine de yol açarlar
C. Endonezya’da aktif volkan vardır
D. Volkanlar kül püskürtürler
E. Her volkanik patlamadan sonra tsunami olmaz

42. Aşağıdakilerden hangisi 17 Ağustos 1999 tarihinde Gölcük’te meydana gelen 7,4 büyüklüğündeki depremin sonuçlarından biridir?
A. Bölgede yapılmış olan binaların çok dayanıklı olduğu ortaya çıkmıştır
B. Deprem dalgalarının her zemine aynı derecede zarar verdiği ortaya çıkmıştır
C. Depremlerin çok zararlı doğa olayları olduğu ortaya çıkmıştır
D. Müdahale konusunda çok iyi olduğumuz ortaya çıkmıştır
E. En çok zararın denizden kazanılan dolgu alanlarında olduğu ortaya çıkmıştır

43. Volkanların çoğunlukla levha sınırlarında görülmesi tesadüf müdür?
A. Hayır değildir. Volkanlar ve depremler levha sınırlarında görülürler
B. Evet tamamen tesadüftür
C. Evet tesadüftür. Volkanlar her yerde görülebilirler
D. Hayır değildir. Çünkü bu bölgeler volkanik bölgelerdir
E. Böyle bir sınırlama yoktur. Volkanlar her yerde görülebilir

44. Yellow Stone Milli Parkı’nın devasa bir volkanın merkezinde yer aldığının ortaya çıkması ile ilgili olarak aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılabilir?
A. Vereceği zarara değil turizmden gelecek kaynağa odaklanılmalıdır
B. Her volkanik alan aslında büyük bir risk taşır
C. Özellikle doğa söz konusu olduğu zaman hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığı bir kez daha ortaya çıkmıştır. Bunu göz ardı ettiğimizde çok zarar görebiliriz
D. Bilim insanları, bu tür olayları çok abarttıkları için dikkate almadan yaşamımızı devam ettirmeliyiz
E. Milli park hemen ziyarete kapatılıp afet bölgesi ilan edilmelidir

45. Kısa dönemli iklim değişikliklerinde volkan püskürmelerinin etkisi var mıdır?
A. Kesinlikle yoktur
B. Gökyüzü kapanabilir ama iklim değişmez
C. Dönemin iklim koşullarına göre farklılık olabilir
D. Volkan patlamaları ile iklim değişimleri arasında bir ilişki kurulamaz
E. Kısa dönemli olsa bile bir iklim değişikliği olabilir

46. Depremlerin meydana gelmesinin ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A. Güneş tutulması
B. Levhaların hareketi
C. Kıtaların hareketi
D. Okyanusların hareketi
E. Ay tutulması

47. Endonezya’da 2004 yılında meydana gelen 9,1 büyüklüğündeki depremde yaklaşık 300 bin kişinin ölmesinden sonra alınan ders aşağıdakilerden hangisidir?
A. Evler çok sağlam olsa da depremde zarar görebiliyor
B. Eğer bölgede birkaç tsunami gözlem istasyonu olsaydı can kaybı çok az olacaktı
C. Depremlerden korunmak mümkün değildir
D. Tsunamiden korunmak mümkün değildir
E. Tsunami, bu bölgenin kaderidir

48. Tsunami dalgalarının geleceği aşağıdaki belirtilerin hangisinden anlaşılmaktadır?
A. Yüksek dalgalar
B. Teknelerin batması
C. Denizin aniden ve hızlı olarak çekilmeye başlaması
D. Sarsıntı
E. Gürültü

49. Kentlerin nüfusunun afetlere açık hale gelmelerinin ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A. Beklenmedik heyelanlar
B. Afetlerin sadece kentlerde gözlenmesi
C. Çarpık kentleşme
D. Ani depremler
E. Ani sel baskınları

50. Deprem dalgalarını özelliklerini inceleyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Sismoloji
B. Jeomorfoloji
C. Mineroloji
D. Jeokimya
E. Ekoloji

51. Tsunaminin en çok görüldüğü bölge aşağıdakilerden hangisidir?
A. Pasifik Okyanusu
B. Akdeniz
C. Adriyatik Denizi
D. Hint Okyanusu
E. Kocaeli Körfezi

52. Aşağıdakilerden hangisi volkanik faaliyetlerin avantajlarındandır?
A. Tsunami
B. Turizm
C. Heyelan
D. Deprem
E. Sel

53. Türkiye’deki aktif volkan durumu ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A. Tendürek ve Nemrut aktif volkan sınıfı içinde yer almaktadır
B. Cilo Dağları aktif volkan sınıfı içinde yer almaktadır
C. Aktif volkan yoktur; sönmüş volkan vardır
D. Toros Dağları aktif volkan sınıfı içinde yer almaktadır
E. Kaçkar Dağları aktif volkan sınıfı içinde yer almaktadır

54. Aşağıdakilerden hangisi tsunamiye neden olmaz?
A. Denizlerde meydana gelen heyelanlar
B. Volkanik patlamalar
C. Karalarda meydana gelen ve denize dökülen büyük heyelanlar
D. Dalma batma zonlarındaki depremler
E. Karalar üzerinde meydana gelen depremler

55. Japonya’da 1923 yılına Honşu adasında meydana gelen ve 100 bin kişinin ölmesine neden olan Kanto depreminden nasıl bir ders çıkarıldı?  ***
A. Depremlere karşı büyük bir seferberlik başladı. Japonların depremle gerçek anlamda mücadeleye başlaması depremden sonra oldu
B. Japonlar, depremi önlemek için tapınaklar yapmaya başladı
C. Bir ders çıkarılmadı. Depremlere karşı bir çalışma başlatılmadı
D. Japonlar adayı boşalttılar
E. Diğer kentlerde olan depremlere müdahale için çalışmalar başladı

56. Meteorlar hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
A. Meteorların tümü atmosferlerden geçerken yanarlar
B. Çapı büyük meteorların çarpması çok büyük afetlere yol açabilir
C. Meteorlar afetlere yol açmazlar
D. Meteorlar Dünya’ya çarpmazlar
E. Meteorlar sadece okyanusa düşerler

57. Güneş patlamaları sonucu dünyada görülen ultraviyole radyasyonun zararları aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A. Tarım ürünlerinin aşırı büyümesi
B. Cilt kanseri, göz hastalıkları ve iskelet yapısının zayıflaması
C. Bulaşıcı hastalıklar
D. Saçların dökülmesi
E. Huzursuzluk

58. Japonya depreminden sonra Fukuşima reaktöründe meydana gelen sızıntıdan nasıl bir ders çıkarılmıştır?
A. Japonya durumu dünya kamuoyundan saklanmıştır
B. Olay dikkate alınmadığı için büyümüştür
C. Teknoloji ne kadar güçlü olursa olsun planlamadaki küçük bir eksikliği bile nelere mal olacağı net olarak ortaya çıkmıştır
D. Japonlar olayı çok ciddiye almamışlardır
E. Ders çıkarmaya gerek yoktur. Bu kadar büyük bir depremde bu tür olayların olması kaçınılmazdır

59. Doğa kaynaklı olayların büyük can ve mal kayıplarına neden olarak afete dönüşmesinin ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A. Arama kurtarma çalışmalarının yeterli olmaması
B. Afet riski olan yerlerin yerleşime açılması
C. Sağlık Hizmetlerinin aksaması
D. Afetlerin sayısının artması
E. İnsan nüfusunun artması

60. Bir volkanın püskürüp püskürmeyeceğinin daha önceden hesaplanabilmesi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A. Bir aylık yanılmayla hesaplanabilir
B. Hesaplanamaz
C. Bir hafta yanılmayla hesaplanabilir
D. Yaklaşık olarak hesaplanabilir
E. Günü gününe hesaplanabilir

61. Aşağıdakilerden hangisi volkanik faaliyetlerin avantajlarındandır?
A. Kasırga
B. Piroklastik akıntı
C. Sel
D. Deprem
E. Madencilik

62. Gölcük’te 17 Ağustos 1999 tarihinde meydana gelen 7,4 büyüklüğündeki deprem Dünya ölçeğinde çok büyük bir deprem olmamasına rağmen Türkiye için neden milat olarak kabul edilmiştir?
A. Enkaz altından birçok insan canlı çıkarılamadığı için
B. Afet yönetimi kavramıyla gerçek anlamda yüzleşildiği ve nasıl tedbir alınması gerektiği öğrenildiği için
C. Büyük can kayıpları olduğu için
D. Büyük ekonomik kayıplar olduğu için
E. Yeni bina yapma teknikleri öğrenildiği için

63. Şili’de 1960 yılında meydana gelen 9,5 büyüklüğündeki deprem yer yuvarı tarihinde kaydedilen en büyük depremdir. Bu depremde sadece 5 bin kişinin ölmesi ve ölümlerin büyük bir çoğunluğunun Tsunami kaynaklı gerçekleşmesi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A. Evler yıkıldı ama içlerinde insan azdı
B. Yerleşimler dağınık olduğu için can kaybı az oldu
C. Bölge sürekli büyük depremlerle sarsıldığı için zarar azaltma çalışmaları çok önceden yapılmıştı
D. Deprem çok derinde olduğu için yüzeye ulaşıncaya kadar etkisi azaldı
E. Deprem yerleşime uzak bir noktada idi. Bu nedenle can kaybı az oldu

64. Buzulların erimesi aşağıdaki olaylardan hangisinin gerçekleşmesi sonucunda oluşur?
A. Az kar yağması
B. Küresel ısınma
C. Denizlerin yükselmesi
D. Havaların ısınması
E. Çok kar yağması

65. Japonya’da 2011 yılında meydana gelen depremden nasıl bir ders çıkarılmıştır?
A. Risk yönetimi çalışmalarında en beklenmedik durumlar bile göz önüne alınmıştır
B. Afet öncesi çalışmaların işe yaramadığı görülmüştür
C. Nükleer santrallerin değeri anlaşılmıştır
D. Bir ders çıkarılmamıştır. Aksilikler aynen devam etmiştir
E. Su hatlarının bakımı yapılmıştır

66. Aşağıdakilerden hangisi volkanik faaliyetlerin avantajlarındandır?
A. Sel
B. Deprem
C. Jeotermal enerji
D. Kaya düşmesi
E. Heyelan

67. Aşağıdakilerden hangisi meteorolojik kökenli bir olaydır?
A. Nükleer kaza
B. Deprem
C. Çamur akıntısı
D. Heyelan
E. Fırtına